- Nå kommer kuldegradene. Da er det viktig å finne fram jekken og legge om til vinterdekk, Enten med piggdekk eller piggfrie, sier Tormod Ousdal i Sirdal Bilberging som han driver sammen med Geir Helge Tjørhom.
Det kjente og blide fjeset fra Viking-bilene i Sirdal, synes mange bilister kjører de piggfrie dekkene ett år for lenge. Slitte piggfrie dekk polerer veien, mens piggdekk river opp snø og is.
- For mange biler med slitte piggfrie dekk kan lett lage kaos i Hunnedalen en fredagskveld, sier Tormod. – Og tilkomsten til en del hytter har bratte bakker. Da kan kjettinger være en fordel for å komme opp.
Ifølge NAF sin sjekkliste er minimumskravet for dekkmønster på sommerdekk 1.6 mm (NAF anbefaler 3 mm) og for vinterdekk er kravet 3 mm (NAF anbefaler minimum 4 mm). For bileiere som kjører lite, kan dekkene tilsynelatende se bra ut, med god mønsterdybde. Imidlertid aldres gummien og blir hard. Dette medfører dårlige dekkegenskaper.
Korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det gjelder sikkerhet, miljø og økonomi. Dekktrykket skal sjekkes når hjulene er kalde.
Tormod Ousdal er også kritisk til forbruk av strøm. Når det blir kaldt, gjerne under 20 minus, er det mange flate batterier. Årsaken er dårlig lading av batteriene. Tormods råd;
- Parker bilen om kvelden slik at morgensola varmer den opp.
- Ikke start bilen før du skal bruke den.
- Start/stopp for prøve kan ødelegge mye.
- Starter du bilen, må den minst kjøres 15-20 minutter.
- Ikke ha på ekstrautstyr som varmeseter, radio etc. Da forbruker du mye strøm.
Ladespenningen på batteri bør være 14.4 V, ifølge NAF. Svært mange dynamoer gir for dårlig ladespenning. Dette kan medføre at batteriet aldri er toppladet. Er det irr på batteri-polene, bør disse rengjøres med lunkent såpevann og smøres med vaselin eller syrefritt fett over polskoene.
I løpet av året må Tormod rykke ut og hjelpe omkring 700 biler. Vinterstid er det mye starthjelp. Om sommeren er det mer punkteringer. Hull i asfalten sammen med at mange kjører ut på grusen (Lyseveien og Suleskard), når de skal inn på asfalten igjen blir det punktering. Utrykning til Lysebotn med transport til Stavanger, er en dryg tur på 140 kilometer.
- I juli var det 50-60 utrykninger. Massevis var utlendinger med leiebiler. De har det travelt og skal først gå Kjerag, før de fortsetter til Preikestolen og Trolltunga for de ivrigste. Da kan det gjerne være at nøklene er låst inne, punkteringer og dekk som må skiftes, før turen går videre.
Tormod har hele Sirdalen som arbeidsområde. Fra Lysebotn til kommunegrensen på Suleskardveien, ned til Byrkjedal og grensen til Flekkefjord. Omfattende og stort område.
Foto: Tormod Ousdal er et kjent fjes i Sirdal.