- Framtiden ser lys ut. Offentlig skal det investeres enormt i nye veier og tunnelprosjekter fram til 2030. Utsiktene betegnes som fantastiske, sier Terje Moen, daglig leder for Sirdal Veibetong AS.
Sirdal Veibetong har hatt en eventyrlig utvikling siden starten i 2012. Etter å ha jobbet 14 år i NCC, var det fire medarbeidere som hoppet av og begynte for seg selv.
Terje Moen fikk med seg Knut Strisland, Preben Øidne, Geir Løland og Terje Stålesen. I ettertid har de også solgt ut 30 prosent til Ølen Betong som er blitt medeier. Betong er det viktigste materialet, derfor var det viktig å ha med en god partner.
Hovedproduksjonen er glidestøping av rekkverk som er 90 centimeter høye. I bunnen er de 47 cm brede og så avtar det til 15 cm på toppen. – Betong er det sterkeste du kan ha som rekkverk. Lite vedlikehold og lenger varighet, sier Moen som fikk laget en dronefilm av de 4.3 kilometer som ble lagt i Lysesvingene i høst. Denne filmen er nå sett av 175000.
Firmaet opererer i hele Norge og foreløpig er Alta det nordligste punktet de har satt opp rekkverk. Utstyr og maskiner er på hjul hele tiden. På hvert jobblag er det seks mann. Da jobbes det 12 dager på og ni dager fri.
Tre maskiner støper i dag rekkverk, mens en fjerde støper kantstein. Totalt er det 24 ansatte i firmaet, pluss en del innleide i høysesongen. Omsetningen var i 2017 92 millioner kroner, mens de i inneværende år vil passere 100 millioner kroner. Firmaet utfører nå alle oppdrag selv , inklusive regnskapsføring ved hovedkontoret på Tonstad.
I Ryfast-tunnelene, Eiganes, Hundvåg og Solbakken, har de nettopp støpt 100.000 meter med bankett, det vil si en meter ut fra fjellsiden og 14 cm i høyde.
- Vil berømme Sirdalsvekst som hjalp oss i oppstarten, kjappe beslutninger gjorde at vi raskt fikk penger og kunne deretter gå til banken for å skaffe resten. Sju millioner kroner ble investert i starten. Nå har vi en maskinpark til 30 millioner kroner, sier Moen og legger til at det skal kjøpes en fjerde maskin for glidestøping av rekkverk nå.
Betong er det største forbruksmateriellet når vi regner på anbud. Derfor var det viktig å alliere oss med Ølen Betong. 70 prosent av anbudet er materiell og betong er ferskvaren. – Vi har så nært samarbeid at vi får bruke deres rammeavtaler ved kjøp, sier Moen.
–Foto: Terje Moen har hatt en eventyrlig utvikling med Sirdal Veibetong, men det ligger mye hardt arbeid bak suksessen.
Glidestøping av rekkverk i Tvedestrand.
Et skiftlag på jobb og fra venstre Roald Seljåsen, Tor Sverre Holmesland, Preben Øydne, Robin Hårtveit, Endre Ågedal og Tommas Håvardstad.
Jan Terje Høyland under arbeid med legging av rekkverk.