Klemskade ved løfteoperasjon er dødsårsaken til at den finske lastebilsjåføren omkom ved et arbeidsuhell i Tonstad Vindpark like før midnatt lørdag, sier seksjonsleder, avsnitt for Nordsjø-miljø, Åslaug Høgemark i Sør-Vest politidistrikt.
Den omkomne var den 47 år gamle Jari Johannes Ulmaniemi fra Finland. Han hadde lang erfaring fra tungtransport i firmaet Silvasti.
Høgemark vil ikke utdype selve hendelsesforløpet nærmere. Nå skal politiet samle all dokumentasjon fra avhørene og de tekniske undersøkelsene. Etter det vil de starte med nye avhør av de som jobbet den kvelden sammen med Ulmaniemi. Politiet har foreløpig ikke oversikt over hvor mange medarbeidere det var på jobb den kvelden..
Kommunikasjonsansvarlig Henriette Sarah Holberg i Tonstad Vindpark, sier at arbeidene er kommet i gang igjen for å ferdiggjøre de siste vindturbiner av i alt 51 vindmøller. Ved anlegget var det full stopp søndag og mandag.
- Ved anlegget er det nå cirka 100 medarbeidere som deltar i monteringen. Da medarbeidere fra transportfirmaet Silvasti var på jobb lørdagskvelden, var det bare deres folk som var til stede, sier Holberg.
Det er ikke unormalt med jobbing på kveld og netter. Vindparken har en stor utfordring med vindforholdene. Derfor må sjansen gripes når den er der.
- Arbeidene stopper ved 8 m/s. Da blir vindforholdene uholdbare for de som skal heise og montere vindbladene og andre turbindeler, opplyser Holberg.
En vindturbin veier 650 tonn og har en høyde på 129 meter opp til rotoren. Der blir bladene (17 tonn hver) heist på plass og montert, hvert blad har en lengde på 70 meter. Total høyde når bladene er på plass er 199 meter.
Siemens Gamesa har satt i gang en undersøkelse for egen hånd for å finne ut hva som har skjedd. Om regler er fulgt. Om det er brudd på HMS-regler. Administrerende direktør Ben Bjørke i Siemens Gamesa er ikke tilgjengelig for kommentarer torsdag ettermiddag.
Silvasti er et transportselskap som har spesialisert seg på tunge og lange transporter. Eventyret startet i Finland på begynnelsen av 1970-årene. Siden har selskapet vokst seg store innen transport og spesielt vindmølletransport de siste årene.
Selskapet hadde i 2017 en omsetning på 50 millioner euro og 180 ansatte i det internasjonale selskapet, med kontorer i de fleste land i Nord-Europa, samt Russland og Polen.