Vi greier å holde arbeidsstokken på 38 i sving, tross snø og kulde som skaper en del merarbeid for oss som holder til utendørs, sier Terje Moen, daglig leder for Sirdal Veibetong og SVG Veisikring.
Å montere stålrekkverk er lettere vinterstid enn glidestøping av betongrekkverk. Ordrereserven er i begynnelsen av året 130 millioner kroner.
- Januar og februar er normalt en rolig arbeidsperiode. Da jobber vi normalt og ikke noe ekstra. Men fra påske og utover blir det mer trykk og lange arbeidsdager, sier Moen.
Foto: Terje Moen er fornøyd med ordrereserven.
Glidestøping av rekkverk er hovedproduktet.
Glidestøpingen av 22.000 meter betongrekkverk på Færøyene før jul, gikk helt etter planen. Mannskap og utstyr var hjemme igjen 18. desember. Det var en ordre på 15 millioner kroner. I januar har det også vært over noen medarbeidere for å utføre litt ekstra arbeid.
Nå skal Sirdal Veibetong starte på en større jobb i Ålesundtraktene, hvor Skanska jobber med en del tunnelarbeid for å binde øyene sammen. Siden det var en brann der på slutten av fjoråret, er oppstart noe forsinket.
Sirdal Veibetong har nå fått en større konkurrent, siden Veisikring har kjøpt alt utstyret fra NCC som avvikler og selger utstyret sitt. Da vil det hovedsakelig være Veisikring og Sirdal Veibetong som konkurrerer om de store jobbene her i landet.
For tiden jobber Sirdal Veibetong med prising av rekkverk i det nye veiprosjektet for E 39 fra Lyngdal og 12 kilometer nordover mot Flekkefjord. Fire grupperinger er prekvalifisert for denne jobben og de må da ha rekkverk inkludert i prisen når tilbudet skal leveres inn i løpet av våren.