Det nye SAR Queen-helikopteret har et nytt mobilsøkesystem som kan lokalisere mobiltelefoner utenfor dekningsområde – også under snøskred, sier Pål Skullerud, pilot og leder for 330-skvadronen på Sola.
Fra avdeling Sola er det nye SAR Queen med og redder mennesker fra både hav, fjell og land. Oppdragene er ikke annerledes enn de har vært med Sea King, men verktøyet som besetningen bruker er nytt. Helikopteret er byttet ut, men det er satt i samme rolle. Forberedelsene for besetningene har altså vært å lære seg det nye systemet på SAR Queen for å kunne jobbe så effektivt som mulig i en SAR-hverdag. Det er flinke, erfarne fagfolk som skal operere helikopteret, og det er tross alt besetningen som er viktigst for at oppdragene skal lykkes.
Den norske versjonen av helikopteret er det mest avanserte som finnes på markedet i dag og blir nå leverandørens basismodell for andre kunder. Det vil fortsatt være teknologisk i front i mange år fremover. SAR-helikopteret (Search And Rescue) var påskeaften en tur i Sirdal og landet da ved Frikvarteret i Ådneram, som har opparbeidet landingsplass for dette helikopteret og andre typer ambulansehelikopter.
Foto: Mange skuelystne da SAR besøkte Frikvarteret.
SAR Queen helikopteret er i full bruk på Sola. Foto: Forsvaret.
Kullerud oppsummerer forbedringene med det nye SAR-helikopteret slik:
- Nytt mobilsøkesystem
- Fly under isingsforhold
- Bedre radar
- Bedre autopilot
- Varmesøkende kamera
- Mer presist navigasjonsutstyr
- Økt hastighet
- Lenger rekkevidde
SAR-helikopteret har en stor kabin som gir plass til mange nødstedte. Dette gir også gode arbeidsforhold for besetningen. Det gjelder ikke minst ved behandling av skadde på de avanserte traumestasjonene ombord.
I utviklingen av helikopteret har det vært lagt stor vekt på å utnytte ny og avansert teknologi for å kunne finne nødstedte under krevende forhold. Blant de teknologiske nyvinningene er en radar som kan detektere små «mål» på svært lang avstand.
- Det nye helikopteret gir oss muligheten til å bygge videre på «SAR-stigen». Flere av våre oppdrag er tidskritiske, og det å ha muligheten til å fly lenger og raskere betyr noe, sier Kullerud
Norge har kjøpt inn 16 maskiner som skal erstatte dagens Sea King som ble lansert for 50 år siden, og som har fungert som Norges redningshelikopter siden 1973. 14-16 milliarder kroner kommer «pakken» for de 16 helikopterne til å koste. I dette beløpet er det inkludert hangarer, opplæring, trening og reservedeler.
SAR Queen kan løfte mye mer enn den gamle og trofaste sliteren.
Med lasterampen bak har det i tillegg egenskapene til et lite transportfly. Mye raskere er det også. SAR Queen har tre Rolls-Royce Turbomeca-motorer, hver på 2450 hestekrefter.
SAR Queen er et splitter nytt og moderne søk- og redningshelikopter med store kapasiteter. Kabinen er stor, og helikopteret kan med høy hastighet fly over lang distanse. Med sin avisingsfunksjon av rotorblader kan SAR Queen operere i isingsforhold. Det gjør at det kan velge å fly direkte over fjell i iskalde skylag, istedenfor å fly langs kysten.
- Nye kapasiteter gjør altså at vi kan være raskere, og slipper å bruke unødvendig energi hos crewet på for eksempel å fly strekninger som for SAR Queen blir sett på som en omvei, sier flyveren.
SAR-helikopteret på besøk ved Frikvarteret.
Under en aksjon i Sirdal hadde to savnede mangel på mobildekning. Det kunne blitt en veldig krevende operasjon, men den nye teknologien gjorde at besetningen kunne løse oppdraget på en rask og effektiv måte.
- Grunnet mobilsporingsverktøyet på SAR Queen kunne vi kommunisere med de som var savnet. Da fant vi raskt ut at folka var i god behold. Da kunne vi kommunisere med redningsfolket på bakken og gi den rette posisjonen videre.
Når Kullerud og resten av besetningen drar ut på et oppdrag, er de systematiske og rasjonelle. De jobber med å finne så mye informasjon de kan før de ankommer skadestedet. Sammen med redningssentralen prøver de å få et så godt bilde som mulig av det som møter dem. Det handler om å få en best mulig situasjonsoversikt.
Deretter diskuterer de mulige løsninger. Skal de heise eller lande? Avhengig av situasjonen vil løsningen være ulik. Hvordan er skadeomfanget? Hvilket sykehus skal pasienten fraktes til? Hvor mye drivstoff har de? Besetningen forbereder seg på flere situasjoner, og har gjerne en plan A, B, C og kanskje en plan D. Alt handler om at pasienten skal få den beste og raskeste behandlingen den kan få.
Når de ankommer skadestedet vil de ulike planene besetningen har lagt, ofte styre hva som blir valget når de kommer fram. I hvor umiddelbar fare er en person som er savnet i fjellet? Kanskje besetningen må godta økt risiko for å komme bedre ut på den andre siden når oppdraget er fullført.
Den 50 år gamle «Arbeidshesten», Sea King, er nå faset ut på Sola og i løpet av 2022-23 skal resten av denne typen byttes ut langs kysten.
Det 50 år gamle Sea King helikopteret fases nå ut.