På begynnelsen av 1980-tallet fant jeg denne Harley´en i møkka-kjelleren på løa til Odd Inge Sinnes på Sinnes, forteller Asbjørn Myre fra Austrått i Sandnes.
Han deltok i Skogsløpet fra Sirdal Høyfjellshotell på Fidjeland til Tonstad, i et forferdelig ufyse regnvær. I deler av etappen tur/retur plasket det ned. Og samlingen på Tonstad ble delt. Veteranmotorsyklene ble parkert utenfor rådhuset, mens deltakerne søkte inn i teltet i regnværet. Da ble det ikke den samme drøsen om de mange klenodium som var med på turen. 80 sykler til sammen. Norsk Veteran Motorsykkel Club (NVMC) avdeling Sør-Rogaland stod for arrangementet.
Asbjørn forteller at hans nyoppussede Harley ble kjøpt av Øyvind Tjørhom, som kjørte taxi og lastebil i sin tid, i begynnelsen av 1960-årene. Da ble den hentet fra Kristiansand til Sirdal, før det var den politi-motorsykkel i Danmark. Opprinnelig en canadisk krigsmodell.
Foto: God lyd fra Harleyén til Asbjørn Myre.
Trygve Myre eide Harley´en i noen år.
Trygve Myre kjøpte senere denne sykkelen av Øyvind for 1.200 kroner. Han brukte den en del, men lot også ungdommene få kjøre denne sykkelen. Til slutt havnet den altså i møkka-kjelleren til Odd Inge. Der lå den i flere år.
Stolt eier av Harley´en, Asbjørn Myre.
Først da Asbjørn fikk nyss om denne sykkelen, begynte han å undersøke nærmere om det stemte. Jo sykkelen lå begravd i kjelleren med møkk oppå. Asbjørn fikk den fram, betalte 50 kroner til onkel Trygve for sykkelen og dro hjem til Austrått hvor den ble parkert i svigermors løe.
Det gikk noen år før Asbjørn startet med å skru den fra hverandre. Da la han delene i kasser. Han oppdaget til sin store forskrekkelse at gearkassen var forsvunnet en dag. Svigermor måtte da innrømme at hun hadde kastet den på søppelplassen på Ålgård. Asbjørn dro til Ålgård og der fant han gearkassen, heldigvis. Sammen med Otto Helland fra Ålgård er det blitt mye arbeid med å få sykkelen i stand igjen. Harley´en WLC 750 sveiv imidlertid som ei klokke på lørdag.
Blant de 80 deltakerne var det sikkert like mange og gode historier. Men været ødela mye av arrangementet når ikke fører og motorsykkel befant seg på samme plass.
Litt surt å kjøre trehjulingen Morgan i regnværet.
Knut Barlaup fra Voll har pusset opp en kopi av 1934-modell Morgan, JZR 3 cycle. Nå var det en 64 HK Honda motor i denne trehjulingen.
På hjemturen stoppet alle motorsyklene for lunsj ved Lindeland Camping. Så bar det hjem til hotellet igjen for å varme seg etter den nedbørsrike turen.
Lunsj ved Lindeland Camping med alle motorsyklene parkert utenfor.
Der var også to gamle Tempo-sykler fra Sandnes med.
Mange flotte modeller var med i Skogsløpet.
Her ser du syklene kjøre over Dorgefoss- brua.