Denne sommeren har det vært uvanlig stor trafikk med motorsykler i Øvre Sirdal. Dette har også resultert i flere trafikkulykker hvor motorsykler har vært involvert, enn vanlig. Det finnes dessverre ikke statistikk over hvor mange motorsykler som kjører fylkesvei 450, enten til Lysebotn eller over Suleskard til Brokke.
- Bommen på Øvstabø på fylkesvei 450 registrerer ikke motorsykler, sier Marit Husa ved bomselskapet Ferde.
Opplysningsrådet for veitrafikk opplyser at det er 180.424 motorsykler over 125 kubikkmeter totalt i landet. I Rogaland finnes det 16.128 motorsykler. Ved utgangen av august er det registrert 638 nye sykler, mens 2.303 har fått eierskifte på bruktmarkedet i år.
Foto: Sirdal Bilberging har hatt mange transporter av motorsykler i sommer.
Ved trafikkulykker kommer alle nødetatene ved utrykning.
Brannsjef Roger Egeli ved Sirdal Brann- og redningsvesen sier det har vært mange motorsykler involvert i trafikkulykker i år. Hittil i år har nødetatene ved brann, helse og politi rykket ut til 12 trafikkulykker med personskader.
I seks av disse er motorsykler involvert. Tre ved Gravatnet og Beinesdalen på fylkesvei 450, og de tre andre er ved Dorgefoss, Lyseveien og Suleskard. Alle med personskader, hvor de er fraktet videre til Stavanger Universitetssykehus med ambulanse eller luftambulansen. Tidligere år har det vært fem trafikkulykker i 2020, 10 i 2019 og 13 i 2018.
Tormod Ousdal, leder for Sirdal Bilberg / Viking redningstjeneste, opplyser til Sirdalmedia at den statistikken er bare med personskader. I tillegg er det mange andre som trenger hjelp ved;
- Motorstopp
- Punkteringer
- Motorsykkelvelt, eller sklir på grusen
- Flate batterier
- Tekniske feil
Alle disse oppdragene ordnes uten innblanding fra alarmsentralene. Han synes også at det er flere tohjulinger på veiene denne sesongen enn vanlig.
Tormod Ousdal har hatt en travel sommer.
En yrkessjåfør sier at det er mange motorsykkelførere som kjører altfor lite. Skal du bli en god motorsykkelfører må du være på hjul med turer nesten hele tiden. Bilene har i dag hjelpemidler med mer elektronikk og automatikk, så sjåførene får mye mer gratishjelp. Motorsyklene er også blitt bedre, men ikke i samme grad som bilene med alle hjelpemidler.
80-åringen Kjell Gimre er en ivrig motorsykkelentusiast. Han har kjørt siden han var 16 år. Nå er han et aktivt medlem av Senior MC, avdeling Rogaland.
- Vi driver med opplæring på Revebanen hvor det trenes på svingteknikk, bremsing og unnamanøvrering for å nevne noe, sier Gimre, som også deltar på helge- og ferieturer med andre medlemmer i klubben.
I tillegg er det blitt mange som trener i Sokndal på den nye banen