8.000 besøkende har det vært i klatreparken denne sesongen. En økning på 1.000 sammenlignet med fjoråret. Vi startet sesongen bra, men avsluttet med en elendig høst, sier Øystein Tjørhom, daglig leder for Sirdal Resort, til Sirdalmedia.
Tjørhom hadde håpet på 10.000 besøkende denne sesongen, men det glapp. Mye regnvær og vind i perioder ødela for den optimismen. Aktiviteten fra august og til høstferien har heller vært svak. I høstferien har det bare vært 400 besøkende.
Foto: 8.000 har besøkt klatreparken denne sesongen.
Øystein Tjørhom har solgt 1.300 sesongkort.
Mountain cart har hatt en fin økning med 10-15 prosent denne sesongen. Restauranten har også hatt bra besøk med 40 prosent økning. Overnattinger har gått tilbake denne sesongen. Årsaken til dette kjenner ikke Tjørhom til. Det er likt for alle overnattingssteder i Øvre Sirdal.
Skisesongen
- Vi har solgt 1.300 sesongkort til årets alpinsesong. Dette er bra. Men denne sesongen vil vi begrense antall solgte billetter til alpinanlegget. Koronarestriksjonene lærte oss at med 2.200 – 2.300 daglig besøkende i anlegget samtidig, unngår vi de lange køer og de besøkende er mer fornøyde, sier Tjørhom.
Rekorden i Tjørhomfjellet og Ålsheia er 3.200 besøkende, men det resulterer i 40 minutters kø i heisene. Det ønsker de å unngå. Det er mer ønskelig med fornøyde kunder som får renne mest mulig.
Trenger sesongarbeidere
Sirdal Resort sliter med å få nok arbeidskraft. De jakter etter folk som kan være heisførere, tråkkere og brøytere. Er du over 18 år, er det ledig jobb, deltid eller heltid, og snakker skandinavisk.
- Denne sesongen har vi hatt fryktelig lite søkere. Vi sliter med å få folk til å jobbe i alpinanlegget. Å jobbe her gir god erfaring for videre yrkeskarriere, sier Tjørhom.
Færre besøkende skal gi mindre køer i trekkene.