Etter en bråkete start i 2021 med dårlig vær om vinteren, tok det seg kraftig opp i sommer og høst. Da ble det en eventyrlig avslutning for begge selskapene, sier Terje Moen, daglig leder for Sirdal Veibetong og SVB Veisikring, til Sirdalmedia.
Veibetong omsatte for 96 millioner kroner, mens Veisikring kom ut med 55 millioner kroner. Budsjettet for inneværende år er henholdsvis 100 og 70 millioner kroner for de to selskapene.
Foto: God utvikling for Sirdal Veibetong.
Terje Moen gleder seg over god ordrereserve.
- Vi har ved årsskiftet en ordrereserve på 210 millioner kroner, som strekker seg over 2022 og 2023. Det betyr at vi ser lyst på utsiktene framover, sier Moen som gleder seg over mange jobber denne vinteren. Det betyr at vi tjener penger fra dag en med alle 40 ansatte sysselsatt.
Moen regner med å øke antall medarbeidere med tre nye i løpet av året for Veisikring, der de forventer størst vekst.
Veibetong fikk like før jul en ny kontrakt på Færøyene. De er en underleverandør til NCC, som bygger en stor tunnel på Færøyene. Der skal Veibetong starte i desember og holde på i seks måneder. De vant konkurransen mot tre andre selskaper, hvorav ett fra Island. En kontrakt til 15 millioner kroner, men uten betongleveranse. Kunden holder betongen.
Til neste vinter har selskapet også sikret seg en større ordre i Geiranger, som underleverandør til Kruse Smith, som bygger en ny tunnel. Dermed sikrer selskapet seg sysselsetting for et vinteroppdrag.
Ny E39 mellom Mandal og Kristiansand har gitt mye arbeid for selskapene.
Veisikring har også fått et oppdrag fra AF-gruppen hvor de skal montere 40.000 meter med rekkverk på nye E39 fra Mandal til Kristiansand. Veibetong begynner nå å bli ferdig med sitt arbeid på denne strekningen.
Prisstigningen på stål har nå nådd taket med 40 prosent det siste året. Nå dipper det nedover i første kvartal av 2022.
Men, fra årsskiftet er det prisvekst på betong med 25 prosent, det er hovedsakelig CO2-avgift på sementprisen.
Nytt rekkverk på Nordøyvegen ut til Haramsøy utenfor Ålesund.
- Etter prissjokket for ett år siden, har vi nå fått regulert prisene inn i kontraktene. Da følger vi indeksen opp og ned, så vi kjører med forholdsvis åpne kontrakter for å få til dette, sier Terje Moen.
- De offentlige som bygger veier har vist forståelse for denne modellen og skjønner det er viktig å få dekket de store prishoppene. Vi kan ikke ta denne risikoen alene.
Veisikring setter opp nytt rekkverk til Soleiknuten hyttefelt.