Sirdal kommune har de siste årene hatt og har en utstrakt utbygging av fritidsboligenheter. Det påvirker flere tjenester innen helse- og omsorgstjenestene, går det fram av strategiplanen for helse og omsorg til 2030.
Mest utfordrende er det for lege- og ambulansetjenesten, men flere andre tjenester vil også bli berørt slik at beredskapsarbeidet og tilgjengelige ressurser blir viktig framover,
Lege- og ambulansetjenester
Dagens situasjon
For innbyggerne i Sirdal er det viktig at de opplever trygghet og får kompetent og rask hjelp
ved akutt sykdom. Den kommunale legevaktstjeneste og ambulansetjeneste stasjonert i Sirdal
bidrar til rask og effektiv hjelp i akutte situasjoner og er viktig for kommunens beredskap.
Ny teknologi, optimalt samhandlingsutstyr og godt samarbeid mellom akutt-tjenestene og
andre nødetater kan være avgjørende i situasjoner der det står om livet til enkeltmennesker.
Øvelser på krisesituasjoner, et godt internt samarbeid og kompetansedeling/veiledning er
viktig. I vinterhalvåret er det som tidligere nevnt et spesielt stort press på akutt-tjenestene.
Foto: Ambulansetjenesten har nært samarbeid med frivillige organisasjoner.
Helse- og omsorgstjenesten har flere utfordringer.
Det er fire kommunelege-/fastlegestillinger i kommunen, hvorav kommuneoverlege i 50 prosent
stilling. I tillegg til fastlegefunksjonen har legene ansvar for ulike kommunale oppgaver.
Teknologi og nye former for diagnostikk kan gi et bedre behandlingsforløp, og kan bidra til at
behandling kan starte før pasienten kommer til sykehus eller at unødvendige innleggelser
unngås.
Kommuneoverlegen har det medisinsk faglige ansvaret i kommunen, samt
samfunnsmedisinske oppgaver, smittevern og miljørettet helsevern. Sirdal er med i et
interkommunalt Listersamarbeid innen miljørettet helsevern og får rådgivning samt bistand til
saksbehandling. Dette samarbeidet bør kunne videreutvikles.
Sørlandet Sykehus HF kjøper ambulansetjenesten av kommunen.
Utviklingstrekk
På grunn av lang vei til sykehus, økt utbygging av fritidsboliger, og at det blir flere eldre (mot
slutten av planperioden), er det viktig å styrke den akutte beredskapen med både kompetanse
og kvalitet. Sentrale retningslinjer for behandlingskrav vil medføre økt press på legetjenesten i tillegg til at liggetiden ved sykehus stadig går nedover.
Flere kommuner har utfordringer med å rekruttere både kommuneoverleger og fastleger som
er et område hvor stabilitet er svært viktig.
Forebygging fremfor reparering er viktig innen helsetjenesten og det vises til statistikker
innen folkehelse og annet som gir et bilde av kommunens folkehelseutfordringer. Nasjonale
retningslinjer peker på at livsstilssykdommer øker i forekomst i industrialiserte land der folk
lever lenger.
Avtalen om kjøp av ambulansetjenester setter krav til responstid for utrykning. Det er svært
utfordrende å overholde tiden i løpet av døgnet, det må dermed være tilfredsstillende
lokaliteter for overnatting når stasjonen og det kan bli krav om vakt på vaktrom. Det er og
krav til ren/uren sone, og dermed et behov for utbedre forholdene til ambulanselokaler.
Redningshelikopter blir ofte tilkalt til Sirdal ved akutte utfordringer.
Lokale utfordringer
Lokale prioriteringer. Viktig med godt samarbeid mellom akutt-tjenester – og øvrige helse- og omsorgstjenester, ved faste møtepunkter samt jevnlige øvelser.
Det er ønskelig at brannvesenet involveres mer i beredskapsarbeidet ved å sørge for økt
kompetanse, utdanning og deltakelse i tverrsektorielle øvelser.
Styrke beredskapsarbeidet gjennom fast samarbeid og jevnlige velser.
Beholde lokal legevakt og fortsatt ha ambulansetjeneste stasjonært i Sirdal.
Jevnlig vurdere behovet for økte ressurser innen legevakt og ambulanse, samt vurdere behovet
for å styrke legevakt (med for eksempel) hjelpepersonell, spesielt i travle perioder.
Fortsatt dialog med Sørlandet Sykehus HF angående ambulanse 2 stasjonert i Sirdal over
lengre perioder.
Utvikle legetjenesten i samsvar med fremtidige lokale behov blant annet ved gjennomgå
omfang og oppgaver. Utarbeide plan for legetjenesten i Sirdal, herunder vurdere
arbeidstidsordninger.
Satsning på forebyggende tjenester, jamfør folkehelseutfordringer/livsstilssykdommer.
Samfunnsmedisinske tjenester – vurdere økt samarbeid i Listerregionen.