En strategiplan for helse- og omsorgstjenestene i Sirdal kommune, mot 2030, vil legge sterke føringer for utviklingsarbeidet framover. Innovasjon og nytenkning må prioriteres for å skape et best mulig tjenestetilbud for innbyggerne. Det må videre opprettholdes en bærekraftig økonomi og at planen baserer seg på de til enhver tid gjeldende økonomiske forutsetninger for Sirdal kommune.
Dette er konklusjonen fra administrasjonen og utvalget når Utvalg for oppvekst og levekår skal behandle strategiplanen for helse- og omsorgstjenestene til 2030. Planen skal nå ut til høring, før den skal behandles og vedtas politisk i kommunestyret. Arbeidet startet høsten 2019.
Dialog med lokalsamfunnet
I det følgende gis en omtale av kommunens dialog med berørte parter i lokalsamfunnet.
Et av de overordnede målene i helse- og omsorgsplanen er å styrke den enkeltes evne til å
klare seg selv. Ansvaret for egen helse henger sammen med samfunnets evne til å legge
forholdene til rette for/støtte opp under egenmestring.
Sirdal er en liten kommune, og det er gode forutsetninger for å kunne ha en tett dialog mellom
hjelpeapparat/tjenester og den enkelte. Dette gir også muligheter for individuelle tilpasninger.
Det er viktig at slik kontakt skapes, og at tjenestene er proaktive. Samtidig er det viktig at kommunen etablerer arenaer/kanaler, hvor man kan ha dialog med innbyggerne og få tilbakemeldinger (prosjekter som samskaping m.m.).
Brukermedvirkning – valgfrihet
Brukermedvirkning er viktig for at brukerne skal kunne ta en mer aktiv rolle i eget liv. Dette
stiller krav til tjenestene, som i større grad enn tidligere må kartlegge og forstå brukerens
behov. Videre må tjenestene tilrettelegge for at brukerne reelt kan bidra i beslutningsprosessen
og i større grad delta ved beslutninger som gjelder dem selv. Ved tildeling av tjenester er det viktig å legge vekt på brukerens situasjon og behov, og stille spørsmålet:
Hva er viktig for deg? Valgfrihet vil være et overordnet prinsipp, og det er i retningslinjene for
(tildeling av) tjenestene at valgfriheten vil bli satt ut i live. Man har derfor i planarbeidet
gjennomført en juridisk utredning om muligheter for innføring av valgfrihet innenfor tjenesteområdene helse/omsorg.
Sirdal kommune vil utarbeide et system som ivaretar og forsterker kontakten/dialogen
gjennom søknadsprosessen. I dialogen med brukerne forutsettes det at ansatte lytter og tar
brukerne på alvor. Når bruker tildeles tjeneste, skal det som grunnregel opprettes en primærkontakt.
Illustrasjonsfoto: Elin Nedland i hjemmehjelpen hjelper Ådne Sirekrok med pleie av foten.
Pårørende som ressurs
Dialog med brukerne er viktig, parallelt med tidlig kontakt med pårørende. De skal kunne
forvente respektfull behandling og bli lyttet til. Pårørende er som regel de som kjenner
brukerne best, og vil derfor kunne være en ressurs i samarbeidet. Sirdal kommune skal ha et
grunnsyn hvor vi ser på de pårørende som en viktig ressurs. Vi vil fremheve den betydelige
innsats de pårørende gjør i hverdagen. Ikke minst gjelder det de som har en krevende
omsorgssituasjon. Det skal foretas en kartlegging sammen med pårørende om det trengs mer
hjelp i hjemmet for å klare omsorgsrollen. Det forutsettes at tjenestene har en tett dialog med
pårørende.
Innsats fra frivillige
Fremover vil vi som kommune og lokalsamfunn i enda større grad være avhengige av
innsatsen fra frivillige. Frivillighetstjenesten i Sirdal yter i dag enkelte tjenester inn mot helse og
omsorgssektoren. Samtidig pågår et arbeid for å etablere frivillige team innenfor sektoren.
Kommunens rolle vil være å stimulere til og tilrettelegge for frivillig innsats. Samtidig ser
man behov for et kommunalt bindeledd som ivaretar samordning/koordinering;
Frivillighetstjenesten har begrensede ressurser, og ingen stillingsressurs til ledelse. All aktivitet skjer ved dugnad.
I denne planen fremgår at Sirdal kommune i større grad vil se områdene frivillighet og folkehelse i en sammenheng. Samarbeid mellom kultur – helse/omsorg og frivillighet er nødvendig for å skape gode og meningsfulle dager som er helsefremmende.
Folkehelse og forebygging
Folkehelse er sektorovergripende, vi skal tenke folkehelse i alt vi gjør. Folkehelse omhandler
både fysisk helse og psykisk helse. Årlig folkehelseoversikt i kommunen danner et godt
grunnlag for å kunne gjøre analyser og planlegge målrettede tiltak. Sirdal kommune bruker
store ressurser på tiltak til oppfølging og behandling. En større satsning på forebygging vil
derfor være helsefremmende for befolkningen i Sirdal.
Denne planen legger opp til at Sirdal kommune vil være med å tilrettelegge for møteplasser i
hele kommunen. Sosial tilhørighet og fellesskap forebygger ensomhet og vil bl.a. kunne være
med og bidra til at innbyggere vil kunne bo lenger hjemme.
Man kan se for seg ulike møteplasser som «lavterskeltilbud» hvor frivillige bidrar. Mat og
måltider er også viktig i et folkehelseperspektiv, og kan inngå som et viktig element ved sosiale møteplasser.
Aktivitetsarenaer/møteplasser i Sirdal må kartlegges og informeres ut om. Samarbeid med
kulturenheten samt frivillige lag og foreninger vil være viktig. Man må ha en oversikt over lag
og foreninger i Sirdal (kontaktinformasjon) samt over lokale aktiviteter/ arrangementer m.m.
Denne oversikten bør være knyttet til kommunens hjemmeside.
Sirdal i likhet med andre lokalsamfunn har betydelige ubrukte menneskelige ressurser. Det
finnes både yngre og eldre mennesker som sitter igjen med inntrykket av at ingen har bruk for
dem. Det vil være viktig for oss å signalisere klart og tydelig til den enkelte at det er bruk for
deg, og at alle har ressurser å bidra med. Dette vil være viktig bidrag til lokalsamfunnet, god
samfunnsøkonomi, og ikke minst kunne være viktig for den enkelte. Man snur filosofien fra å
være bidragsmottaker til å bli bidragsyter.