Anita Heiaas Haugen, enhetsleder for skole i Sirdal kommune, har utarbeidet en årlig rapport om tilstanden ved grunnskolene og voksenopplæringen. Det er en orientering til utvalg for oppvekst og levekår. Elevtallet kan reduseres med 50 til 190 elever på fire år.
For grunnskolen tar rapporten for seg tall og resultater vedrørende lærerårsverk, lærertetthet, læringsmiljø, læringsresultat og gjennomføring. For
voksenopplæringen omtales opplæringen i norsk og samfunnsfag, prøver, deltakerundersøkelse og deltakergrunnlag.
Elevtallene de siste årene har variert i størrelsesorden ca 230 til 243 i perioden 2017 til 2022. Basert på kjente fødselstall vil elevtallet være omtrent i samme størrelsesorden fram til skoleårene 25/26 og 26/27, da elevtallet vil synke ned mot totalt 190 elever i skolene.
Elevtallsendringen vil fordele seg på alle ti trinn i skolene og først dersom dette får konsekvens for antall elevgrupper, vil det kunne bety noe for antall lærerårsverk i skolen.
Sinnes skule vil ha elevtall mellom 42 og 49 fram til skoleåret 25/26, da elevtallet faller til rundt 35
elever.
Tonstad skule vil ha elevtall mellom 188 og 191 fram til skoleåret 25/26, da elevtallet faller
til rundt 165 elever. For begge skolene vil skoleåret 26/27 innebære ytterligere fall til henholdsvis
29 elever på Sinnes og 138 elever på Tonstad, forutsatt at det ikke kommer nye elever til
kommunen.
Antall elever i 1.-4. klasse, samt åpningstider og tilbud, påvirker bemanningsbehovet i
skolefritidsordningen. Fram til 2019 har antall elever i SFO vært i vekst, men de siste årene har
antall elever i SFO blitt færre. Fra høsten 2022 vil det bli gratis kjernetid for 1.klassinger, noe som
kan medføre at flere ønsker å benytte SFO-tilbudet. Antall barn i SFO, og antall barn med særskilte
behov, styrer bemanningsbehovet i SFO.
Foto: Anita Heiaas Haugen, enhetsleder skole i Sirdal kommune.
Elevtallet er på vei nedover med dagens fødselstall.
Arbeidsavtaler vil imidlertid gjøre det vanskelig å endre bemanning uten ved naturlig avgang. Likeverdige SFO-tilbud på Sinnes skule og Tonstad skule er viktig. Dette, sammen med personalpolitiske hensyn der en ikke ønsker å bruke delt dagsverk,
medfører at ressursbehovet for SFO på Sinnes skule har økt etter at tidligere ansatt har gått av med
pensjon.
Årsverk for undervisningspersonalet har de siste årene vært stabilt på ca 29 lærerårsverk. De tre
siste årene er andelen av årstimer gitt av personalet med godkjent utdanning henholdsvis 100%,
100% og 98,9%. Det viser at kommunen har god tilgang på kvalifiserte lærere.
I situasjoner med stort sykefravær må skolene imidlertid bruke de personer man har tilgang til, også ukvalifisert personell.
Oppgavene i skolen er i utvikling, og det er kontinuerlig nye utfordringer skolen er satt til å
håndtere. Dette medfører at en stadig større del av lærerens arbeid brukes til elevrettet arbeid som
ikke har direkte med undervisning å gjøre. Behovet for nye funksjoner/stillinger som skal bistå i
dette arbeidet er økende, og ressursene må derfor omfordeles hvis mulig. Det vil derfor i sum være
mindre ren undervisning pr. lærerårsverk enn for noen år tilbake. Dette harmonerer med det store
samfunnsoppdraget skolen har, men det påvirker også hvor mye tid læreren har til det som oppleves
som kjerneoppgaven i skolen.
Sirdal kommune har to kombinerte grunnskoler, der klassestørrelsene er varierende. Norm for
lærertetthet ble endelig innført i 2019. Normen styrer hvor høy lærertettheten skal være på
hovedtrinnene. Det vil si 15 elever på 1.-4. trinn sett under ett, 20 elever på 5.-7. trinn sett under ett
og 20 elever på 8.-10. trinn sett under ett.
Organiseringen av undervisning er imidlertid opp til
skolen. Det betyr at det for eksempel på 1.-4. trinn kan være flere elever i timene noen ganger og
færre andre ganger. Rapporterte tall i GSI (grunnskolens informasjonssystem) viser at
lærertettheten i grunnskolen i Sirdal ligger over minstekravet på alle hovedtrinn. Det er skolens
ledelse som vurderer behovet for å sette inn ekstra kontaktlærer eller annen deling når klassene er
store, eller dersom spesielle utfordringer krever økt ressurs. På Sinnes skule slår man sammen trinn
i fag/timer, da skolen er fådelt. Det er skoleeiers vurdering at lærertettheten er god i Sirdal, og at
denne gir rom for god oppfølging av elevers læring.