Thomas Hukkelås (45) er ansatt som ny daglig leder/destinasjonssjef for Sirdalsferie. I 80 prosent stilling. Han kommer fra Orkdal i Trøndelag. Han overtar etter Solveig Marie Ådneram som har vært konstituert leder i over ett år.
Hukkelås kom til distriktet i 2015 etter at Torill Kalsaas fra Ålgård hadde møtt Thomas på Svalbard i 2014. Første besøk for Thomas i Sirdal var å dra direkte til Torills foreldre Oddbjørg og Jan Kalsaas sin hytte på Nesset. Da var han solgt. Her likte han seg. Senere bygde de egen hytte bare 100 meter fra foreldrene. Hytta var klar i 2016.
Thomas har bakgrunn fra 20 års reiselivsengasjement og tjenester på Svalbard. Der eier og driver han en sportsbutikk, et reiseselskap og et event-selskap. Nå har han partnere som driver selskapene.
Da han kom til Sandnes, ble han ansatt som daglig leder for Kronen Gård og Bakernes Paradis på Lauvik. Med tvillingfødsel i familien, måtte han trekke seg fra en så krevende jobb, 24/7.
Foto: Solveig Marie Ådneram og Thomas Hukkelås med det nye feriemagasinet til Sirdalsferie.
Thomas Hukkelås gleder seg å ta fatt på jobben.
- Når jeg overtar stillingen for fullt i juni, vil det bli pendling fra Sandnes. Jeg synes det er viktig med tilstedeværelse i Sirdal. Kontakten med de ca. 40 medlemsbedriftene er viktig, sier Hukkelås.
I første omgang gjelder det å få oversikt over medlemsbedriftene og stifte bekjentskap med disse. Så er det hele tiden å ha fokus på Sirdal.
Solveig mener det er viktig å få turistene til å stoppe:
- Reason to go
- Reason to stop
- Reason to stay
- Jeg har inntrykk av at både reiselivet og næringslivet i kommunen er svært aktive for tiden. Mye aktiviteter og mye som skjer, sier Hukkelås.
- Å få turistene til å stoppe, er en kjent problematikk. Også på Svalbard. Der kom store reiseselskap inn med charterfly om morgenen og dro igjen om kvelden, uten å legge igjen en krone. Derfor ble det jobbet aktivt med å forlenge oppholdet med en natt eller to. Det er klart. Noe lignende må vi jobbe med for at turistene skal stoppe her i Sirdal også.
Solveig skal nå jobbe med Sirdalsdagene, i første omgang. Et nytt Magasin om Sirdal er kommet ut. Der fortelles det om aktiviteter, spisesteder, overnattingsmuligheter og lignende. Med støtte fra kommunen, er dette magasinet nå distribuert til alle informasjonskontorer i Telemark, Agder og Rogaland. Et opplag på 8.000.
Nå håper både Solveig og Thomas på at alle bedriftene kan heie på hverandre og gjøre Sirdal til et enda bedre turistmål.