Sirdalsdagene ble avsluttet med 30 biler fra Sirdal Veteranvognklubb som ble oppstilt ved Fjellmuseet. Til slutt kom sauene, noe forsinket, fra Sinnesheia til Kvæven søndag ettermiddag.
Flere hundre mennesker var til stede på den siste dagen av årets Sirdalsdager. Alle 50 utstillerne hadde åpent.
80-åringen, Johannes Hompland, hadde den eldste bilen av veteranvognklubbens medlemmer. Han stilte med en Ford A fra 1929. Gamle biler er Johannes sin store hobby. Foruten Forden har han en Chevrolet fra 1953, tre Renault-er 10, 12 og Dauphine.
Foto: Tordis og Johannes Hompland trives med å kjøre på tur med veteranbilene.
30 biler var samlet på bygdetunet på Kvæven søndag.
- Jeg kjøpte den første veteranbilen i 1971, og siden har jeg holdt på med denne hobbyen, sier Johannes Hompland. Han arvet interessen etter sin far og sønnen Mads fortsetter med motorsykler, biler og traktorer.
- Bruker du Forden på langturer ?
- Nei, det går for seint. Da er det Renault 12 som brukes og den trekker bare en halvliter bensin pr mil. Chevien bruker tre ganger så mye bensin pr mil, svarer Hompland.
Johannes Hompland var med og startet veteranvognklubben i 2015. Ellers er han medlem av Agder Motorhistoriske klubb. Før var han også medlem av Gammelbilens Venner i Rogaland, fra 1973.
Kona, Tordis, er med på turene. Eneste hun gjør er å koste litt innendørs, eller er det Johannes som tar seg av oppgavene her. Han sier det er lett å få tak i deler til bilene hvis det er nødvendig. Mesteparten må kjøpes fra utlandet. Forden fra USA og Renault-ene fra Danmark.
Lone Stormoen, leder av Sirdalsløyper, fikk svært liten respons på den planlagte byttedagen av turutstyr søndag.
- Her er det kommet inn svært lite turutstyr. Dette har dessverre ikke vært vellykket. Responsen var liten i forhold til byttedagen i februar av ski, sko og vinterutstyr, sier Lone Stormoen, leder av Sirdalsløyper. – Da har vi prøvd dette og det er ikke grunn til å gjenta dette forsøket.