Dersom vi skal lykkes med turistsatsingen i Sirdal kommune tror jeg vi må velge «Svalbard-modellen». Det betyr at kommunen, verneinteresser, lokalbefolkningen og turistnæringen må ha et tett samarbeid, sier Thomas Hukkelås, daglig leder av VisitSirdal365 (tidligere Sirdalsferie) til Sirdalmedia.
- Vi er så få aktører at vi må samarbeide, ikke konkurrere mot hverandre. Det blir feil. Turistnæringen representerer her overnattingssteder, spisesteder, handel og aktiviteter i kommunen.
VisitSirdal365 var i forrige uke på en tre dagers tur til Svalbard for å høste erfaringer fra dem. Hukkelås kom selv fra Svalbard etter mange års arbeid der, før han fikk jobben i Sirdal. 38 medlemmer var med på turen.
Det ga mersmak og inspirasjon for å se og lære hvordan de takler utfordringene, med blant annet verneinteressene. At de krever utdannede guider for å ta med turister ut i naturen. Hvor de kan ferdes eller ikke. Trygghet og sikkerhet for turistene var det fremste målet når de er ute på tur. I tillegg måtte guidene ha med telt og proviant for 48 timer, i tilfelle været ble så dårlig at de måtte overnatte ute.
Foto: Gruppen fra Sirdal var på snøscootertur for å oppleve naturen og guiding på Svalbard. På hengerne ser du alt nødutstyr som er med på turen.
Øystein Tjørhom var godt innpakket i det dårlige været.
I løpet av de ti siste årene har de fått sving på turistnæringen på Svalbard og den er nå tungt forankret i alle ledd. Bærebjelken er nå at alle grupper jobber for et bærekraftig reisemål. De mange butikker og spisesteder som er kommet, har sin bakgrunn i satsingen på turistene. Det er eksklusivt å dra til Longyearbyen, det koster omkring fire ganger mer enn andre reisemål.
- En fellestur som dette, gjør det lettere å få i gang en dialog etterpå. Eller ta en telefon fordi du er blitt kjent med de andre under like forhold, sier Hukkelås, som har god erfaring med slike fellesturer.
Han beklager sterkt at ingen fra Sirdal kommune kunne være med, men håper de snart kommer på «laget». – Vi tror det er en fordel for begge parter, sier Hukkelås.
VisitSirdal365 trenger penger til finansiering av markedsføring. Nå søkes det om midler fra kommunen. VisitSirdal365 vil gjerne delta på messer innen- som utenlands, for å få flere gjester. Den nye ferja i fjor, fra Nederland til Kristiansand, er et godt eksempel på dette. Hukkelås ønsker aktiviteter som dette i framtiden.
- Vi har som mål å bli en helårsdestinasjon. Da må vi ha aktiviteter å tilby hele året. Det vil igjen medføre flere heltidsansatte medarbeidere.
Enkelte næringer er sesongbetonte, vi trenger også disse, men skal vi få tilflytting til bygda, så må det skapes helårs arbeidsplasser, sier Hukkelås.
- Vi samarbeider med turistnæringen, med høye kostnader til løypekjøring og markedsføring. I tillegg kan en søke om støtte hos Sirdalsvekst, sier ordfører Jonny Liland (ap) i Sirdal kommune.
Kommunen er også deltaker i region Stavanger og Lysefjorden Utvikling. Liland sier kommunen ikke har planer om å gå inn på eiersiden eller noe partnerskap i denne omgang.
Gruppen får orientering om turen, kjøring og påkledning før avgang.