Av Leif Sirevåg
SVALBARD: – For at vi skal få til et bærekraftig reisemål, er det nødvendig at kommunen, verneinteresser og lokalbefolkningen deltar i tett samarbeid med turistnæringen, sa Ronny Brunvoll, daglig leder av Visit Svalbard, til en delegasjon fra Visit Sirdal 365 (tidligere Sirdalsferie).
Sirdal-delegasjonen besøkte Svalbard tre dager denne uken for å få mer informasjon om deres strategi og samarbeid mellom de forskjellige parter.
Foto: Svalbard er blitt et populært reisemål. Foto: Visit Svalbard.
Ronny Brunvoll har vært daglig leder av Visit Svalbard siden 2012.
Brunvoll understreket viktigheten av at turistpolitikken må være tungt forankret i alle ledd. Svalbard sliter mest med å være fjernstyrt fra de forskjellige departementene i Oslo. Der sliter lokalt næringsliv og kommunalt styre for å være delaktig i utredninger og planer for øysamfunnet. Det hadde det vært ønskelig med mer lokal deltakelse.
Visit Svalbard jobber bevisst for en lønnsom helårsturisme. Nå er det lavest besøk i fjerde kvartal av året. Ellers er det blitt nokså fullt besøk de tre første kvartalene. Statistikken fra i fjor viser;
- Kommersielle cruise med dagsbesøk utgjorde 40.000 gjester.
- Ekspedisjonscruise over Longyearbyen havn, utgjorde 24.000 besøkende.
- Landbaserte gjester til overnattingsstedene i Longyearbyen utgjorde 68.000.
Utvikling av gjestedøgn de ti siste årene.
I Longyearbyen finnes det nå 1.029 senger. En av tre årsverk jobber med turisme på en eller annen måte. Innbyggertallet utgjør 2.600 i Longyearbyen, men 3.000 totalt på Svalbard.
Forskning og turisme er blitt viktige arbeidsplasser. Det er attraktivt å jobbe her, men det har resultert i mangel på boligenheter for de ansatte. Nå er det omkring mangel på 200 leiligheter. Prisnivået er også høyt, både ved kjøp og leie. Oslonivå, sa en bussjåfør. Skattenivået skal en ikke klage på. 16 prosent flatt på inntekt opptil 1,2 millioner kroner. I tillegg er det en del varer som er moms-frie.
- Vern av naturområder er kommet mer og mer i fokus de siste årene. Press på naturen gjør at det har kommet mer restriktive lover og regler de siste årene, sier Brunvoll.
Organisering av reiselivet på Svalbard.
For å være guide på Svalbard kreves det utdannelse og opplæring innenfor dette feltet. Dette foregår også i samarbeid med Tromsø. Det siste skoleåret har det kommet en folkehøyskole for jakt, fiske og naturopplevelser, med plass til 80 elever.
Markedsføring av Svalbard foregår for det meste digitalt. Hos Visit Svalbard er det nå åtte årsverk som jobber med forskjellige arbeidsoppgaver innenfor reisevirksomheten.
- Helårsturisme er med på å endre jobbmarkedet fra sesongarbeidere til heltidsansatte. Det er en stor fordel. Da får en også mer kompetanse inn på de forskjellige felt, sa Brunvoll.
- Vi skal hele tiden levere bra opplevelser, med stor grad av ansvarlighet, hvor sikkerhet, trygghet og miljøreguleringer er viktig. Vi har store utfordringer med å få til reguleringer og bestemmelser på sjøen, sa Brunvoll og la til:
– Å besøke Svalbard er ikke billig. Det koster 3-4 ganger mer en annen ferie. Men vi satser heller ikke på volumbaserte feriereiser.
Svalbard er nå inndelt i tre sesonger;
- Polarsommer (17. mai – 30. september)
- Nordlys vinter (1. oktober – 28. februar)
- Solvinter (1. mars – 16. mai)
Turistinformasjonen og Visit Svalbard er 30 år.