Administrasjonen i Sirdal kommune vil gi VisitSirdal365 112.000 kroner til utarbeidelse av et digitalt sommerkart. Selskapet får imidlertid nei til støtte for å være med på reiselivsmesse. Nei til å støtte Sirdaldagen og nei til støtte for kjøp av foto til markedsføring.
Digitalt sommerkart
VisitSirdal365 ønsker å utvikle et kart som visualiserer hele Sirdal, og som har en oversikt
over tilgjengelige tilbud i kommunen i sommerhalvåret. Kartet skal være digitalt og brukes
interaktivt på hjemmesiden til flest mulig reiselivsaktører i kommunen. Det vil også
trykkes opp i 8.000 eksemplarer. Det digitale kartet vil fungere slik at man kan klikke direkte
i kartet på aktiviteter, overnatting og bespisning for å finne mer informasjon, og deretter
booke direkte hos leverandøren. Det kan også bli aktuelt med en videreutvikling av kartet til
en vinterversjon.
Et interessant prosjekt, som vil gi god nytte til alle næringslivsaktører i Sirdal som ønsker å
ta del i det. VisitSirdal365 har søkt midler til prosjektet flere steder. Blant annet har Sirdal
næringsforening støttet prosjektet med 50.000 kroner, mens Listerfondet har avslått søknaden.
Dersom prosjektet blir realisert med de planene som er tenkt så vil dette kunne være en god måte å
markedsføre Sirdal som destinasjon, og samtidig nå ut til mange da det vil være tilgjengelig
digitalt. Men det er svært viktig at kartet holdes oppdatert til enhver tid, så ikke det blir en
plattform med utdatert informasjon.
I henhold til retningslinjer for markedsføringsmidler, vedtatt i kommunestyre-sak 17/18, er
det foretatt en tildeling for søknader som er mottatt innen 1. mars 2023. Totalt er 7 søknader
mottatt, med en samlet søknadssum på 771.873 kroner.
Søknader ble behandlet og vedtatt av kommunedirektør, kommunalsjef for økonomi- og
virksomhetsstyring og næringssjef.
Årets budsjett for markedsføringsmidler er 400.000 kroner. Etter denne tildelingen er det brukt totalt 247.000 kroner.
Foto: Digitalt kart a la Hemsedal sitt, skal bli satt opp fire steder i Sirdal.