Profesjonskamp, maktkamp, faglig uenighet og fryktkultur. Dette kommer fram i den endelige rapporten fra Statsforvalteren i Agder, som gjennomførte tilsyn angående tjenestetilbudet ved korttidsavdelingen ved Sirdalsheimen de to siste dager i mai. Statsforvalteren konkluderer med at «det foreligger brudd på kravet til forsvarlige tjenester og på ledelsens plikt å sikre kvalitetsforbedring gjennom styring og ledelse.»
Sirdalmedia har fått innsyn i den endelige rapporten, etter skriftlig henvendelse til Statsforvalteren i Agder. Rapporten ble innvilget i en sladdet versjon, hvor taushetsbelagte opplysninger var strøket.
Statsforvalterens videre konklusjon:
Helse- og omsorgstjenesteloven § 4.1 Forsvarlighet
Helse og omsorgstjenester som tilbys etter loven her skal være forsvarlige. Kommunen skal tilrettelegge tjenestene slik at:
a) den enkelte pasient eller bruker gis et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstilbud.
b) den enkelte pasient eller bruker gis et verdig tjenestetilbud.
c) helse- og omsorgstjenesten og personell som utfører tjenestene blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter
d) tilstrekkelig fagkompetanse sikres i tjenestene
og
Helse- og omsorgstjenesteloven § 4-2. Kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet
Enhver som yter helse- og omsorgstjenester etter loven her, skal sørge for at virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet.
Statsforvalteren har en grundig gjennomgang av bakgrunnen for tilsynet og vi gjengir her store deler av rapporten.
Foto: Grunnleggende uenighet mellom tilsynslege og sykepleierne ved Sirdalsheimen.
Maktkamp og profesjonskamp blant lederne i rådhuset.