Av lærer Elisabeth Øksendal Endrerud
I 8. klasse på Tonstad skule er det fire elever som har tilvalgsfaget Arbeidslivsfag. Kompetansemålene i faget er blant annet at de skal «undersøke behov for varer og tjenester på skolen og i lokalsamfunnet», «produsere og levere varer og tjenester etter kvalitetskrav» og «samarbeide, fremme forslag og delta i beslutninger i et arbeidsfellesskap».
Foto: Linnea og Christi Malene klargjør pizzaene.
Linnea og Connie med ferdige produkter.
I enkelte deler av faget kan elevene være med å bestemme innholdet, og de fant tidlig ut at de ønsket å gjennomføre kiosk for andre elever på skolen. Som forberedelse til «prosjekt kiosk» gjennomførte elevene en markedsundersøkelse for å finne ut hva de skulle selge og hvilket prisnivå de skulle legge seg på. Videre bestod arbeidet av å finne oppskrifter, skrive handleliste, lage plakat og informere klassene. Varene de solgte, pizzaboller og horn med ost og skinke, bakte de i løpet av to ettermiddager. Ansvarsfordelingen for selve kiosksalget, stod de for selv. En holdt orden i køen, en stod i kassen og to varmet og hentet varene.
- «Vi var ganske spente i starten, men det gikk veldig fint», sier Leander.
Elevene har vært motiverte og arbeidsomme hele veien, og gjengen er enige om at det har vært et gøy prosjekt.
- «Det er fortsatt pizzahorn i fryseren, så kanskje vi må ha kiosk for de som jobber her neste gang», legger Connie til.
Pengene de fikk inn, har de valgt å gi til et veldedig formål. «Vi ønsker å gi pengene til kreftbasaren på Liland fordi det er en viktig sak», sier Linnea, Connie, Ingeborg og Leander.
Produksjon av produktene.
Her er «kassen» hvor de må betale.
Kø for å kjøpe produktene.