Bjarne Sinnes har vært sjåfør i hele sitt yrkesaktive liv, det vil si 57 år. Han elsket å kjøre store anleggsmaskiner. Jo større, jo bedre. Han elsker å kjøre buss. Han har kjørt brøytebil og lastebil. Har kjørt tråkkemaskin i alpinbakkene. Den grønne Morris Mini, er hans beste venn i veteranvognklubben.
- Jeg elsker å sitte bak rattet å kjøre. Jeg har aldri gruet meg til å gå på jobb. Det har vært en glede. Men da jeg skulle ha min siste tur med skolebussen og si farvel til elevene, var det en tung dag. De overrasket meg med grøtfest og en fin avslutning, med mange flotte ord og hilsener. Jeg gruet meg faktisk, sier Bjarne Sinnes som rundet 75 år den 30. desember 2023.
- Og da jeg leverte nøklene til Svend Haughom som kom for å hente skolebussen på nyåret, kjente jeg det.
Bjarne begynte å arbeide som 16-åring på anleggsdriften etter at Sira-Kvina Kraftselskap fikk konsesjon til vannkraftutbygging. Det begynte i 1963, men Bjarne startet sin karriere to år senere. Fredag 13. januar 1967 tok han sertifikateten i Flekkefjord. Han fikk «lappen» og dro rett til Sandnes for å hente sin nye Morris Mini, som han kjøpte på dagen. Senere ble det buss-sertifikat i 1971.
Han har alltid elsket store anleggsmaskiner. Desto større, jo bedre. Enten det var shovel, dumpers, gravemaskin eller lastebil.
Bjarne fikk være med å bygge dammene i Rosskreppfjorden, på Deg og Svartevass. Dersom det ikke var tunneldrift og arbeid om vintrene, reiste Bjarne gjerne til Mongstad, til Oslo på Grorudtunnelen eller til Arendal, for å nevne noe. Aldri arbeidsledig. Aldri søkt en jobb. Fikk tilbud fra det ene selskapet etter det andre. Tunnelen fra Øyarvatnet til Kvinen var det siste anleggsoppdraget Bjarne var med på i 1981.
Foto: Bjarne Sinnes med traktoren til brøyting.
Bjarne elsket å kjøre på tur med Sirdalsbussen.
Sinnesbuen er en sosial og trivelig type som liker å omgås folk. Derfor var bussjobben så trivelig. Han jobbet først for Sirdal & Gyland Bilruter, deretter Sirdalsrutå, Nettbussen og til slutt Sirdalsbussen, hvor han var i ti år på skoleruten. Han kjørte også skolebussen fra Tonstad til Flekkefjord.
Etter anleggsperioden var han innom Sirdal kommunes tekniske etat, som arbeidende formann. Der ble han i 19 år.
Da han fikk sertifikat for lastebil, kjørte han brøytebil for Torkel Tjørhom. Bjarne husker at det var kalde vintrer på slutten av 1960-tallet og motoroljen tyknet til i frosten som var på nærmere 30 minusgrader.
- Før jeg startet brøytebilen gikk min far, Torgeir, ut og tente på noe diesel som ble varmet opp under bunnpannen hvor motoroljen var. Måtte få den tynnere for å få starte, minnes Bjarne, som har opplevd en utrolig teknisk utvikling i sin levetid. Ikke minst på biler og motorer som hans hjerte har vært nærmest. Men også utviklingen av veier og veistandarden. Helt eventyrlig.
Bjarne er også aktivt medlem i Sirdal Veteranvognklubb. Styremedlem i klubben som startet i 2015. Nå er det 162 medlemmer og annen hver onsdag møtes de på Tjørhom Grendehus. Der blir det kaffe, lapper og drøs. Om sommeren er første turen over Tronåsen. Ellers er det mange helgeturer rundt omkring i landet på stevner og treff.
Slalåm og deltakelse i Sesilåmi fristet noen ganger Bjarne, men så dabbet det av til fordel for motorer og biler. Han ser ikke bort fra at det kan bli noen turer med lastebilen til Tormod Josdal, eller turer for Reidun Høyland og Sirdalsbussen når det våres. Muligheten for å kjøre buss og lastebil er fortsatt til stede, men ikke rutekjøring med skolebarn. Der er grensen 75 år.
Skolebussene som Bjarne kjørte de ti siste årene utenfor Sinnes skule.