Dette året er det meningen å satse på en egen juleakevitt av Litlestøl-akevitten fra Sirdal, sier Richard Nordahl fra Det norske Brenneri i Grimstad, til Sirdalmedia.
Når det skal lanseres egen juleakevitt, betyr det litt lenger lagring, mer farge og sødme rettet mot julematen, forteller Nordahl.
I fjor var den populære Litlestøl-akevitten med i juleakevitt-kalenderen. Den ble solgt i et opplag på 10.000 småflasker á 2 cl og en flaske på 4 cl på selve julaften. Dette er et populært tiltak. Etter lanseringen for et godt år siden, er Litlestøl-akevitten regnet som nummer to av de som er lokalforankret etter en Fredrikstadakevitt. Eva Gill er svært godt fornøyd med at denne merkevaren har bygget seg så raskt opp og blitt så godt mottatt.
Det første året er det produsert og solgt omkring 6.000 flasker. Nordahl er svært godt fornøyd med en slik start. En god start av den gjennomarbeidede ideen som Eva Gill og Per Jan Bakken hadde.
Stikkordet for ideen var ryper. Ryper som i kommunevåpenet til Sirdal. Ryper som spiser bjørkeskudd eller «bròm» som disse raklene kalles lokalt. Derfor betyr ryper og bjørkeskudd så mye. På flasken står det skrevet:
«Vi har tilsatt bjørkeskudd til Litlestøl-akevitten, slik at hver og en som smaker skal få mulighet, i et lykkelig øyeblikk, til å føle seg som en Sirdalsrype.»
Ifølge ekspertenes nese er dette en akevitt med en mild, kjølig karve med frisk sitrus, vanilje, gule frukter og et hint av lakris.
Ifølge ekspertenes smak er dette en akevitt som er myk og rund med karve, frisk sitron og mandarin, samt tørket aprikos og fersken. Bygger opp mot fennikel, mynte og et hint av kakebunn og toffee. Lang avslutning, skriver ekspertene fra Det Norske Brenneri.
Richard Nordahl fra Det Norske Brenneri og Eva Gill under lanseringen i september 2022. I bakgrunnen Per Jan Bakken.