I et nylig dialogmøte sto vintersesongens utfordringer på Hunnedalsvegen (FV450) i fokus. Møtet samlet representanter fra lokalt næringsliv og Sirdal kommune, med hovedtema knyttet til fjorårets stengninger av veien, og konsekvensene dette hadde for både hytteeiere og næringsliv.
Blant deltakerne var Per Magne Hindersland fra Agder fylkeskommune, som delte sine erfaringer og innspill om hvordan vintervedlikeholdet og veistengninger ble håndtert sist sesong. Selv om møtet var produktivt og preget av god dialog, ble det notert at Rogaland fylkeskommune ikke deltok. Flere av de tilstedeværende uttrykte et ønske om også å høre hans synspunkter, ettersom fylkeskommunens rolle er avgjørende for vinterdriften på Hunnedalsveien.
Flere av deltakerne fra det lokale næringslivet pekte på de store negative konsekvensene som stengningene av veien medførte. Det snakket om avbestillinger, usikkerhet blant hytteeiere og reisende, samt tapte inntekter for serveringssteder og overnattingsbedrifter. En av hovedutfordringene som ble trukket frem, var mangelen på tydelig varsling ved stengninger.
– Når veien plutselig stenges uten tilstrekkelig informasjon om omkjøringsmuligheter, skapes det et uheldig inntrykk av at Sirdal er isolert, sier Inge Oliversen.
Dette har ført til en økt belastning på lokale bedrifter som ofte blir kontaktet av veifarende for informasjon om veistatus, en oppgave som normalt burde håndteres av vegmyndighetene.
Sikkerhet kontra tilgjengelighet
Selv om det var bred forståelse for at sikkerheten må komme først når veien må stenges på grunn av farlige forhold, ble det poengtert at bedre forberedelser og varslinger kunne gjort situasjonen mindre utfordrende. Det ble blant annet nevnt at alternative ruter, som veiforbindelsen mellom Helleland og Tonstad, bør være tydeligere kommunisert og klargjort når Hunnedalsvegen stenges.
Inge Oliversen, leder av Sirdal Næringsforening, understreket viktigheten av å opprettholde god logistikk og åpen veiforbindelse, spesielt for Hunnedalsvegen, men anerkjente også nødvendigheten av å stenge veien når sikkerheten krever det.
– Det er avgjørende at vi har gode rutiner for å møte slike situasjoner, sier Oliversen.
Bedre kommunikasjon og samarbeid
Møtet resulterte i flere konkrete innspill om forbedring av kommunikasjonen mellom vegmyndighetene og næringslivet i Sirdal. Særlig ble det lagt vekt på viktigheten av presis og rask varsling ved stengninger, samt bedre skilting og informasjon til de veifarende. Det ble også diskutert hvordan lokale aktører og kommunen i fremtiden kan samhandle tettere med vegmyndighetene for å sikre en felles forståelse av utfordringene.
Til tross for de mange utfordringene som ble diskutert, var det en optimistisk tone blant møtedeltakerne. Flere uttrykte håp om at kommende vintersesong vil by på bedre værforhold, men de var også enige om at forberedelser og godt samarbeid er nøkkelen til å håndtere eventuelle stengninger på en bedre måte enn i fjor.
For Sirdals mange reiselivsaktører er det viktig å kunne tilby forutsigbarhet og trygghet for besøkende. Som flere påpekte, kan man ikke kontrollere været – men man kan være bedre forberedt på det som kommer.