Tilstandsrapporten for grunnskole og voksenopplæring i Sirdal for skoleåret 2023-2024 blir et viktig tema under møtet i oppvekst- og levekårsutvalget. Rapporten gir en detaljert gjennomgang av elevenes trivsel, skolens resultater på nasjonale prøver, og utfordringer knyttet til spesialundervisning.
Trivsel og mobbing
En av hovedindikatorene i rapporten er elevenes trivsel. Elevundersøkelsen viser at trivselen blant elevene i Sirdalsskolene er høy, med en gjennomsnittlig skår på 4,3 av 5. Dette viser at de fleste elevene føler seg trygge og har det godt på skolen. Likevel er det rom for forbedringer, spesielt på områder som omhandler mobbing.
Rapporten peker på at mens de fleste elevene opplever et trygt miljø, er det fremdeles noen som rapporterer om negative opplevelser, inkludert mobbing. Skolene jobber systematisk med å forebygge mobbing gjennom bruk av trivselsundersøkelser og sosiogrammer for å kartlegge utfordringer. Tonstad skule har også etablert faste miljøveiledere som skal styrke det forebyggende arbeidet mot mobbing og bidra til økt trivsel. Selv om de fleste elever gir uttrykk for at de har det bra, understreker rapporten at arbeidet mot mobbing må fortsette, spesielt med tanke på sosiale medier og hendelser utenfor skolen.
Resultater på nasjonale prøver
Når det gjelder nasjonale prøver, viser resultatene blandede prestasjoner. Spesielt i lesing har det vært utfordringer, med flere elever som presterer på laveste mestringsnivå. Skolene i Sirdal har derfor satt i gang flere tiltak, blant annet gjennom leseprosjektet «READ Agder» og systematisk bruk av leseplaner i alle fag. Målet er å øke både leseglede og ferdigheter.
På ungdomstrinnet har elevene prestert bedre, særlig i lesing og regning. Likevel understrekes viktigheten av å fortsette arbeidet med lesing som et satsingsområde.
Spesialundervisning og tilpasset opplæring
Rapporten viser en økning i spesialundervisning de siste årene. Det er flere elever som nå har behov for ekstra tilrettelegging, noe som legger press på skolens ressurser. Økningen i spesialundervisning har gjort det nødvendig å omfordele ressurser fra det ordinære undervisningstilbudet. Dette skaper en utfordring med å sikre at det ordinære undervisningstilbudet fortsatt er godt tilpasset alle elever. Skolene i Sirdal prioriterer imidlertid å gi flest mulig elever støtte i ordinære klasserom, der det er mulig.