Sinnes skule feiret torsdag FN-dagen med en hel dag til læring, samarbeid og engasjement rundt FNs arbeid for fred, likestilling og bærekraft. Elever og lærere samlet seg for å hedre De forente nasjoners innsats for en bedre verden og rette oppmerksomheten mot prosjekter som bidrar til sosiale og økonomiske forbedringer.
Dagen startet med flaggheising av FN-flagget, utført av elever som nylig hadde lært det på leirskole. Deretter holdt elevrådsleder Daniel Fidjeland-Skilnand en kort tale før resten av markeringen fortsatte. Elevene samlet seg så i gymsalen for en inspirerende samling.
I år valgte skolen å fokusere på lokale og internasjonale prosjekter som støtter opp om FNs mål. Solbjørg Tjørhom fortalte om prosjektet ARO/ArcAid Kenya, som både Sinnes skule og Sirdal kommune støtter økonomisk. Prosjektet gir nesten hundre foreldreløse barn i Kenya tilgang til mat, utdanning og opplæring i både grunnskole og yrkesfag. Gjennom bilder fikk elevene se hverdagslivet og utdanningsmulighetene på snekkerverkstedet og systuen som en del av prosjektet.
Senere på dagen ble det vist en film om Home of Bahati, presentert av Nina Ousdal, som gir et innblikk i arbeidet for å skape trygge hjem og gode utdanningsmuligheter for barn og unge. Elevene på ungdomstrinnet vil senere i oktober samle inn penger til støtte for Bahati House.
Dagen bød også på undervisning om FNs menneskerettigheter og bærekraftsmål, ledet av Åse-Berit. Elevene ble deretter delt inn i grupper for å diskutere fred og konflikt, og en av oppgavene var å lage en «menneskelig knute» – en øvelse som demonstrerte betydningen av samarbeid og kommunikasjon for å løse utfordringer. Gjennom samtaler utforsket elevene hvordan konflikter kan oppstå, hvordan de kan løses, og hvilke ulikheter som finnes mellom konflikter med venner kontra fremmede. Dette førte til samtaler om globale konflikter, som situasjonene i Ukraina og Gaza, og temaer som FNs sikkerhetsråd og vetorett ble også diskutert.
Avslutningsvis gjennomførte elevene en bærekraftssti med informasjon og spørsmål knyttet til flere av FNs bærekraftsmål. Kunnskapen var på topp, og tre grupper kom seirende ut av konkurransen.