• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
SirdalMedia logo

Siste nytt fra Sirdal! Tips eller innspill? Kontakt oss

  • Bli abonnent
  • Webcam
  • Debatt
Meny
  • Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Debatt
    • Send inn leserinnlegg
  • Kommunen
  • Samferdsel
  • Næringsliv
  • Turløyper
  • Hytter
  • Været
  • Alpint
  • SirdalMedia-Appen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Kontakt oss
  • Annonsere?
  • Våre sponsorer
  • Personvern
  • Salgsvilkår
LESERBREV
3 minutter lesetid

Unngå konkurranse!

Foto: Anders Nordstad
Anders Nordstad
Publisert: 11 januar, 2025 15:45
Oppdatert: 12 januar, 2025 19:46
Delta i debatten! Send inn ditt leserinnlegg her.

Når vi ser på hva norsk dagligvarehandel har holdt på med de siste 30-40 årene, er det én ting som binder det hele sammen.

Alt de har foretatt seg har bare hatt ett mål for øye, nemlig å forhindre konkurranse. Helst for enhver pris.

Først tok de over grossist- og distribusjonsleddet. Hvorfor? For å forhindre konkurranse mellom frittstående grossister og distributører.

Deretter begynte de sikre seg eierskap og/eller kontroll over foredlingsleddet. Hvorfor? For å forhindre konkurranse mellom uavhengige leverandører og for å selv ha full kontroll over verdikjeden fra råvare til ferdig produkt. Har man kontroll over varestrømmen sikrer man seg kontroll over pengestrømmene.

Parallelt med dette har de satset store penger på sine egne merkevarer (EMV). Dette er noe de gjør for å sikre seg merverdien produktene fra uavhengige leverandører har og for at kundene skal få inntrykk av at kjedene skiller seg mer fra hverandre enn de faktisk gjør – som i klartekst ikke betyr noe annet enn at de ønsker mindre konkurranse. De ønsker å bli oppfattet som mer «unike» – selv om produktene på ingen måte er det. De er kopier av noe som det har vist seg at folk gjerne vil ha.

Dette har medført at vi i dag har tre hermetisk lukkede infrastrukturer for omsetning av mat. Dette forhindrer på effektivt vis konkurranse på alle ledd i verdikjeden og gjør det umulig for andre aktører å etablere seg. På alle ledd i verdikjeden.

Eller er det noen som tror på at Bama vil levere frukt og grønt til andre enn NorgesGruppen/Rema, at Norsk Kylling vil levere norsk kylling til andre enn Rema1000 eller at Bakehuset vil levere brødvarer til andre enn NorgesGruppen? De gjør ikke det.

Det å liberalisere eller fjerne det lille tollvernet vi fortsatt har, vil ikke endre noen verdens ting på dette. Det er et blindspor.

Dessverre er det mange – også norske politikere – som tror på eventyret om at disse lukkede infrastrukturene vil gi billigere mat til den norske befolkningen. Det er omtrent like naivt som å tro på at Apple produserer iPhone i Kina for å gjøre den billigere for oss. Apple gjør ikke det!

Fravær av reell konkurranse medfører bare tre ting:

1. Mindre mangfold
2. Lavere kvalitet
3. Høyere priser.

Det er faktisk ikke særlig vanskelig å forstå
Hvis man ønsker.

Hvordan norske myndigheter og deres forvaltningsorganer har klart å sitte musestille i båten i hele denne perioden, fremstår ikke som annet enn forunderlig – for å si det veldig forsiktig.

Kanskje de tror at dagligvarehandelen påtar seg samfunnsansvar? Hvilket de selvsagt ikke gjør – de driver med handel!

Det dagligvarehandelen har lyktes med er å skaffe seg kontroll over de aller fleste leddene i verdikjeden for mat. Også har de klart å redusere maten vi spiser ned til bare ett parameter: Pris.

Og den setter de så høyt de bare kan, naturligvis – de driver med handel, tross alt.

Hvis noen fortsatt tror på at dette systemet fungerer bra for oss det er ment å fungere bra for, vil jeg på det sterkeste anbefale å putte minst én finger i jorda. Gjerne litt langt nedi.

Du vil kanskje også lese

1. klasse vant årets juledør-konkurranse

Linker

Tips oss
Kontakt oss
Ditt abonnement
Registrer/logg inn

Redaksjonen

Redaktør
Christer Skaren
Tlf: 41 78 19 24

Journalist
Aadne Hompland
Tlf: 99 34 25 79

 

Journalist
Gard Trydal
Tlf: 94 13 33 35

Teknisk support
Ruben Skaren
ruben@sirdalmedia.no

Følg oss

  • Email
  • Facebook
SirdalMedia arbeider etter reglene for god presseskikk i Vær varsom-plakaten. Mener du at du er rammet av urettmessig omtale, oppfordrer vi det til å kontakte redaktøren.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. Utvalget behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål. Adresse: PFU, postboks 46 Sentrum, 0101 OSLO, Telefon: 22 40 50 40, epost: pfu@presse.no.

SirdalMedia har forpliktet seg til å følge Redaktørplakaten. Plakaten sier blant annet: «Redaktøren skal fremme fri informasjonsformidling, og en åpen, redelig og sannhetssøkende journalistikk.  Det er redaktørens ansvar å sørge for et tydelig skille mellom fakta og meningsinnhold, og at det klart fremgår hva som er redaksjonelt innhold og hva som er kommersielt materiale.»
SirdalMedia-logo
SirdalMedia © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no